..WELCOME TO MY LOVELY PLACE..

SELAMAT DATANG

Wednesday 5 October 2011

BEAUTY SHAPE

Bentuk Tubuh Dan Kesesuaian Jenis Pakaian

Berikut adalah cara berpakaian mengikut tubuh badan anda. Oleh itu,kenalpasti tubuh badan sebelum berpakaian agar sesuai penampilan kita di khalayak umum.

Bentuk jam pasir
Bentuk tubuh ala jam pasir ini menjadi idaman setiap wanita memandangkan bentuknya yang mengecil di pinggang. Anda yang memiliki bentuk badan ini bebas memilih pelbagai potongan pakaian, kerana bentuk tubuh anda cukup ideal. Pun begitu, bentuk tubuh seperti ini juga mengalami masalah dalam memadankan seluar, yang mana saiz pinggang lazimnya lebih kecil daripada paha, menyebabkan kesukaran dalam mencari seluar. Justeru, jangan sampai salah memilih motif atau warna, pilihlah yang sesuai warna kulit anda.

gambar hiasan


Bentuk Pear
Bentuk tubuh sebegini dapat dilihat pada bahagian tubuh atas yang kecil dan melebar di bahagian bawah. Untuk bentuk tubuh pear, sebaiknya pilih busana warna cerah pada bahagian atas supaya lebih tertumpu pada bahagian tersebut. Manakala untuk bahagian bawah, pilih wide leg dengan warna yang lebih gelap bagi tujuan menyamarkan pinggul dan paha anda yang besar. Hindari penggunaan seluar jenis garis-garis horizontal khususnya di daerah pinggul dan paha. Hal tersebut akan membuat pinggul dan paha anda terlihat lebih besar.

gambar hiasan

Tubuh Berbentuk Persegi Panjang
Ciri-ciri perempuan yang memiliki bentuk tubuh persegi panjang adalah
memiliki bahu yang lebar dan bidang. Tubuh seperti ini biasanya dimiliki mereka yang bergelar atlit. Bagi anda yang memiliki tubuh sebegini, pilih pakaian sukan tank top dengan leher yang rendah. Untuk bahagian bawah, pilih seluar berwarna gelap dengan garis terang di bahagian samping akan menegaskan lekukan tubuh sehingga anda akan terlihat lebih seksi. Pastikan juga anda tidak memilih pakaian dengan satu warna dari atasan hingga bawah kerana ini akan membuatkan anda nampak membosankan.

Diamond
Bentuk badan berlian adalah dicirikan oleh bahu yang sempit dan payudara yang kecil. Jika anda mempunyai bentuk berlian, anda harus mengelakkan apa-apa jua yang dipasang, corak, yang kontras atau disesuaikan melalui pinggang.


Kesesuaian bentuk badan
Aksesori dapat memainkan peranan penting bagi membantu penampilan diri. Jadual di bawah menjelaskan pemilihan aksesori yang sesuai untuk mendapatkan kesan yang efektif.

Bentuk badanAksesori
Tinggi dan gempal- tali pinggang kecil
- kasut bertumit rendah
- beg tangan sederhana besar
- rantai leher yang panjang
- skaf dan tudung dari fabrik yang lembut  
  dan sederhana tebal
- tali leher lebar dan bercorak besar
Rendah dan gempal- kasut bertumit rendah
- beg tangan kecil
- rantai leher yang pendek
- skaf dan tudung dari fabrik yang lembut  
  dan nipis
- tali pinggang kecil
- tali leher kecil dan bercorak kecil
Tinggi dan langsing- tali pinggang lebar
- beg tangan besar
- rantai leher yang pendek dan besar
- skaf dan tudung dari fabrik lembut, dan  
  bercorak besar
- tali leher lebar dan bercorak besar
Rendah dan langsing- tali pinggang sederhana lebar
- beg tangan sederhana besar atau kecil
- skaf dan tudung dari fabrik yang lembut  
  dan bercorak kecil
- tali leher kecil dan bercorak kecil


2 comments: